Ondernemersvereniging ‘Ondernemend Dijk en Waard’

Ondernemend Dijk en Waard

“We wilden niet alleen iets nieuws brengen, maar ook de onderlinge interactie tussen onze leden stimuleren. Het laatste zie je ook wel echt terug in de statistieken van het gebruik van de app.”

Norbert Reijngoud vervult de rol van bestuurslid ‘communicatie’ bij Ondernemend Dijk en Waard. Hij ziet communicatie niet alleen als zenden, maar ook als ontvangen en interactie. 

Direct na de fusie van drie ondernemersverenigingen, in januari 2023, is de Socie App ingezet. 

We waren benieuwd hoe de Socie App tot nu toe bevalt bij de ondernemersvereniging en spraken Norbert hierover. 

Norbert

Kun je iets meer vertellen over Ondernemend Dijk en Waard?

Ondernemend Dijk en Waard is een ondernemersvereniging met ruim 400 ondernemers. Onze leden vertegenwoordigen een zeer breed scala aan bedrijfsactiviteiten en bieden een enorme verscheidenheid aan producten en diensten. Door leden met elkaar te verbinden en informatie te delen streven wij ernaar het ondernemersklimaat in onze gemeente te verbeteren.

Waarom hebben jullie besloten om een app in te gaan zetten?

In januari 2023 zijn we van drie naar één vereniging gefuseerd. Toen wilden we ook meteen iets nieuws introduceren. Binnen de verengingswereld wordt een app doorgaans wel gezien als iets nieuws, dus het leek ons een goed moment om te starten met de app. We wilden niet alleen iets nieuws brengen, maar ook de onderlinge interactie tussen onze leden stimuleren. Het laatste zie je ook wel echt terug in de statistieken van het gebruik van de app. 

Hoe zetten jullie de Socie App in?

De app wordt voornamelijk gebruikt door onze leden om elkaar gemakkelijk te vinden via de ledenlijst en voor het registreren van evenementen. Deze twee dingen worden ook meteen het meest gebruikt. We publiceren ook foto’s van evenementen en nieuwsberichten in de app. Verder hebben we de nieuwsfeed van het ondernemersnieuws van MKB Nederland gekoppeld aan de app. Ook die feed wordt verrassend genoeg als toegevoegde waarde door onze leden beoordeeld.

We gebruiken het platform ook voor het plaatsen van de notulen van de jaarvergaderingen. Deze staan bij ons niet op de website maar alleen in de app.
De website is meer voor niet-leden. Daar vertellen we wie en wat we zijn en waarom je lid zou moeten worden. De Socie App is een platform voor de leden. Interne informatie kun je dus niet vinden op de website. Dit was ook meteen een stok achter de deur voor de ondernemers om de app te gaan gebruiken. 

Vergadering

Hoe verliep de inrichting van de Socie App?

Best wel gemakkelijk. Ik had de app in drie uurtjes klaar in onze huisstijl. De ledenlijst implementeren heeft wat meer tijd gekost omdat wij besloten hebben ook de LinkedIn foto’s van alle leden centraal te plaatsen. Op deze manier heb je gelijk zo’n 95% van alle profielfoto’s gevuld. Wanneer je het overlaat aan de leden zelf gaat bijna niemand dat doen, omdat de ander het ook niet gedaan heeft. De meeste mensen zijn lid van een ondernemersvereniging om juist door anderen gevonden te worden, dus wij vonden dat we dat konden doen. Mocht iemand het niet willen, dan kan hij/zij de foto zelf verwijderen. Dit is tot op heden niet gebeurd. Dat zegt wel genoeg.

Hoe verliep de uitrol van de Socie App?

Het was vooraf al aangekondigd, via verschillende kanalen. Daarna was het een kwestie van mailtjes sturen naar de leden en vervolgens installeren. Dat ging verrassend soepel. Een klein groepje leden heeft de app nog steeds niet geïnstalleerd. Dit betreft de leden die verder niet actief betrokken zijn bij de vereniging en ons vooral financieel willen ondersteunen. Bij nieuwe leden is het duidelijk dat de app erbij hoort. Zij worden geholpen en aangespoord de app te installeren bij het ‘onboarding’ proces.

Hoe waren de eerste reacties op de Socie App?

Nou, dat was best verrassend. De app was self-explaining en mensen waren echt blij dat ze zo makkelijk toegang tot al het nodige hadden. Het gebruikersgemak is fijn. Bijna iedereen snapt hoe het werkt en wat hij moet doen. Een paar mensen hadden wat meer hulp nodig, vooral om de verborgen functies te laten zien. Tot slot hebben we een paar mensen die de app weigeren te installeren. Dat is hun keuze en die respecteren wij.

Wie beheert of beheren de Socie App?

Wij hebben iemand die de ledenlijst beheert en de evenementen er in zet. Daarnaast hebben we ook iemand die de nieuwsberichten vult en de foto’s van de evenementen plaatst. Ik heb zelf de inrichting van de app gedaan. Ik ben nu alleen nodig wanneer er dingen niet lopen of wanneer wij nieuwe functionaliteiten willen toevoegen.

Wie gebruiken de Socie App?

De leden van de vereniging, de ondernemers zelf. We zetten het exclusief in als een onderdeel van de vereniging onder het motto dat je altijd ±400 leden op zak hebt.

fotografie LDDcreative 230322 223159

Wat doen jullie eraan om de Socie App relevant te houden? 

We plaatsen regelmatig nieuwsberichten, aankondigingen van evenementen en ons fotoboek is er te vinden. Nieuwsberichten die relevant zijn voor ons vanuit MKB Nederland worden automatisch in de app geladen. 

Hoe bevalt het inzetten van de Socie App tot nu toe? 

Heel goed. Ik krijg elke maand een mailtje waar ik kan zien hoe de app gebruikt wordt en dat is vaak. Daarnaast zit ik op een functie waarbij er vooral problemen gemeld worden bij mij en die geluiden hoor ik niet.

Wat levert de Socie App op?

Een grotere betrokkenheid. Mensen weten elkaar beter te vinden, het is zo gemakkelijk. De smartphone heb je in zak. Dat is toch een groot verschil met de website. Het komt meer naar je toe en je hebt iets tastbaars bij je waar enkel leden toegang tot hebben.

Netwerkevenement

Wat vind je de meest handige mogelijkheid of feature van de Socie App?

De mogelijkheid om evenementen te registreren. Dat gaat echt heel gemakkelijk als lid maar ook als beheerder.

Zou je de Socie App kunnen aanbevelen aan andere organisaties? 

Ja. Wij zijn heel tevreden, ook vanwege de prijsstelling door per installatie en niet per lid te betalen. Een andere aanbieder met een vergelijkbare app is vrij actief in de zakelijke wereld, maar daar betaal je dus per gebruiker. Dan zou het met ons aantal leden wel 3 à 4 keer duurder worden. Dat terwijl die app in basis hetzelfde kan en wij welke leukere dingen kunnen verzinnen om met dat geld te doen.

Deel dit bericht

Lees meer

William van Rijn

Breng jouw community tot bloei
met de Socie-app

Vragen? Neem vrijblijvend contact op met William om de mogelijkheden
van Socie te ontdekken voor jouw community.