KP Holland Westland  

KP Holland

“We hebben een verzamelplaats gecreëerd voor alle belangrijke documenten en maken verbinding tussen medewerkers door bijvoorbeeld het vitaliteitsprogramma te organiseren via de App.”

Over KP Holland Westland

KP Holland is een familiebedrijf dat al sinds 1950 planten kweekt in het Westland en daardoor een bekende naam is in de bloemen- en plantenwereld. Met ruim 140 medewerkers, 16 hectare glastuinbouw verdeeld over 7 locaties, worden meer dan 32 miljoen planten per jaar geteeld, gekweekt en verkocht. Hoofdzakelijk Spathiphyllum, Kalanchoë en Curcuma.

KP Holland maakt sinds 2021 gebruik van de Socie App. De App wordt beheerd door Marissa en Lynn. Marissa doet de marketing en communicatie en is vooral verantwoordelijk voor het toevoegen van nieuwe medewerkers en het plaatsen van nieuwe vacatures in de App. Lynn is werkzaam als HR assistent en gaat over het plaatsen van nieuwsberichten en het plannen van activiteiten rondom het eigen KP Holland vitaliteitsprogramma in de App.

Waarom is KP Holland gebruik gaan maken van een App?

“Wij maken al jarenlang gebruik van Intranet en daarnaast hebben we een nieuwsbrief voor medewerkers. De berichten op Intranet zijn voor alle medewerkers zichtbaar op grote schermen in onze kantine en kantoormedewerkers kunnen de berichten ook op hun eigen computers zien. Omdat er ook collega’s zijn die niet dagelijks fysiek op het bedrijf aanwezig zijn werd er gezocht naar een communicatiemiddel dat niet gebonden aan tijd of plaats, de medewerkers goed op de hoogte kan houden van de actuele ontwikkelingen. Uiteindelijk kwamen we bij het idee van een App terecht en hebben toen gekozen voor de Socie App.”

Waarvoor gebruiken jullie de Socie App?

“Vooral voor het delen van nieuwsberichten die we ook op Intranet hebben staan. Verder delen we vacatures via de App en houden we medewerkers op de hoogte van activiteiten. Een voorbeeld hiervan zijn de activiteiten uit het vitaliteitsprogramma dat we hebben opgestart voor medewerkers. Daarnaast staat het medewerkershandboek in de App, daar kunnen medewerkers vinden hoe ze bijvoorbeeld vrij kunnen vragen. Tot slot delen we de nieuwsbrief naast de mail ook nog via de App. De App is echt ons centrale communicatieplatform waar we alle communicatie verzamelen.”

Wie beheert de App?

Marissa: “Dat doen wij samen, we hebben beiden onze eigen taken. Lynn gaat bijvoorbeeld over de nieuwsberichten en de agenda. Daarnaast regel ik dat medewerkers worden toegevoegd in de App en dat de vacatures geplaatst worden in de App.”

KP-Holland

Wordt de App door het hele bedrijf gebruikt of alleen door een specifieke groep?

“Ja de App wordt door het hele bedrijf gebruikt. We hebben één App voor alle locaties samen. De App wordt als een overkoepelend middel gebruikt voor alle locaties en afdelingen. Van laboratorium tot productie en kantoor, iedereen heeft toegang en gebruikt dezelfde App. Wel is er nog een kleine groep die er zelf voor heeft gekozen om geen gebruik te maken van de App. Het valt ons overigens op dat nieuwe medewerkers het ook leuk vinden om in de App te lezen wat er allemaal gebeurt in het bedrijf. Zo weten ze snel wat er speelt.”

Hoe bevalt de App?

Marissa: “Goed. De App is een handige toevoeging voor ons, erg duidelijk en makkelijk in gebruik. Ook is het fijn dat gebruikers zelf kunnen kiezen welke nieuwsberichten ze volgen door notificaties aan te zetten voor die berichten. Medewerkers missen niets meer door de App en zelfs thuis blijf je op de hoogte van leuk nieuws. Een jubileum van een collega bijvoorbeeld of leuke uitjes van de locaties.” 

Hoe heet de App bij jullie?

“We noemen het gewoon de Socie App of Socie.”

Wat doen jullie eraan om de App onder het personeel relevant te houden?

“We plaatsen dagelijks nieuwsberichten, voegen nieuwe medewerkers meteen toe en plaatsen ook onze nieuwsbrief in de App. En alle activiteiten natuurlijk.”

Hoe stimuleren jullie medewerkers om de App te gebruiken?

“We maken het DE plek voor medewerkers, waar medewerkers al het nieuws kunnen vinden en waar ze toegang hebben tot belangrijke informatie zoals het medewerkershandboek. Verder zorgen we dat nieuwe medewerkers zo snel mogelijk worden toegevoegd. We hebben gemerkt dat het plaatsen van nieuwsberichten net voor de pauze ook zorgt dat collega’s deze berichten lezen en bespreken.”

KP-holland3

Wat heeft de App jullie opgeleverd? of wat levert de App jullie?

“Vooral gemak. We kunnen nu in 1x alle medewerkers bereiken. We hebben een verzamelplaats gecreëerd voor alle belangrijke documenten en maken verbinding tussen medewerkers door bijvoorbeeld het vitaliteitsprogramma te organiseren via de App.”

Welke feature wordt het meest gebruikt?

Agenda, nieuws & blogs en vacatures.

Wat vind je de meest handige feature van de App?

“Zelf vinden wij de activiteiten agenda en de nieuws modules het handigst.” Lynn: “Ik vind het ook altijd zelf leuk om het nieuws te lezen. Het gaat ook bijna altijd om iets positiefs, geboortes, jubileums, borrels et cetera.”

Wat vinden medewerkers van de App?

Lynn: “We krijgen leuke reacties, mensen vinden het handig en leuk. Ook hoor ik vaak als ik in de kantine ben dat medewerkers het hebben over dingen die ze hebben gezien in de App en daardoor weten we ook weer dat de App werkt. Bovendien zijn nieuwe medewerkers vaak heel nieuwsgierig naar de App en wordt de App snel geïnstalleerd. Vooral omdat ze nieuwsgierig zijn naar waar ze gaan werken.”

Bevelen jullie de Socie App aan voor andere bedrijven?

“Jazeker, wij zijn er erg blij mee.”


Op de foto staan Marissa Kloppers (Marketing en communicatie) en Lynn Verheij (HR assistente)

Lees meer

William van Rijn

Breng jouw community tot bloei
met de Socie-app

Vragen? Neem vrijblijvend contact op met William om de mogelijkheden
van Socie te ontdekken voor jouw community.

Over Socie

Socie B.V. | Peizerweg 87A in Groningen | KvK: 85294985 | BTW: NL863575572B01 | Prijzen zijn exclusief BTW