Het dorp Blatzheim

Dorf Blatzheim

„Omdat ik graag van evenementen op de hoogte ben vóórdat ze plaatsvinden, kreeg ik het idee om een community op te zetten met een kalender waaraan externe nieuwsbronnen en de lokale radio zijn gekoppeld. Zo kan iedereen direct zien wat er in het dorp gebeurt.“

Het dorp Blatzheim ligt bij Keulen en heeft onlangs de Socie-app ingevoerd. Het dorp heeft een hechte gemeenschap met veel verenigingen. Opdat ook mensen die niet direct bij de verenigingen zijn aangesloten, kunnen deelnemen aan evenementen, heeft Jens Hansen een pilotproject voor een dorps app opgestart. Dat was zo succesvol dat de app nu structureel in gebruik blijft en de dorpsgemeenschap verder kan versterken. We hebben met Jens gesproken over zijn ervaringen met Socie.

Kun je iets meer vertellen over jullie gemeenschap?

Blatzheim is een typisch dorp in de omgeving van Keulen, vlakbij Kerpen. Het dorp is tamelijk groot, met een sterke dorpsgemeenschap en veel verenigingen. Ons dorpshoofd is erg actief. Blatzheim heeft al een eigen website, waar hij achteraf altijd updates plaatst over wat er in het dorp is gebeurd. Hoewel ik mij vrijwillig inzet in het dorp, ben ik geen lid van een vereniging. Daarom hoor ik pas wat er speelt als het al voorbij is. Omdat ik graag van evenementen op de hoogte wil zijn voordat ze plaatsvinden, kreeg ik het idee om een community op te zetten met een kalender waarin externe nieuwsbronnen en de lokale radio zijn geïntegreerd. Zo krijgt iedereen direct mee wat er in het dorp gebeurt.

Ik stuitte toen op Socie. We hebben de app via een pilotproject getest. Inmiddels gebruikt 10 % van de inwoners de app. Daar ben ik zeer tevreden over. De app is echt goed ontvangen, vooral door de interactieve modules.

De functies van de app en de prijs-kwaliteitverhouding zijn gewoon ongeëvenaard. We financieren de app met donaties. Binnen een week hadden we de helft van een jaarlicentie voor de Socie-app bij elkaar.

Waarvoor gebruikt jullie gemeenschap de app?

De overzichts­module wordt het meest gebruikt. Ik heb het zo ingericht dat je direct de kalender en wat er gaande is in het dorp kunt zien.

Het prikbord wordt ook veel gebruikt. Hier kunnen leden met elkaar praten en contact hebben.

We sturen regelmatig pushmeldingen. Zo blijft iedereen op de hoogte en krijgen ze de belangrijkste updates direct op hun telefoon.

Ook het fotoalbum gebruiken we vaak, bijvoorbeeld om foto’s van activiteiten te delen.

Natuurlijk ben ik voorlopig nog een beetje de voortrekker en ideeënleverancier – maar ik denk dat de app mettertijd steeds meer vanzelf loopt. Ik zie echt veel potentie voor de Socie-app, zowel in ons dorp als in de hele regio. Daarom gaan we ook een persbericht uitbrengen in de lokale media.

Hoe verliep de installatie van de app?

Ik heb veel ervaring in softwareontwikkeling en ben technisch ingesteld. Daarom was de installatie eenvoudig. Ik heb er snel mee gewerkt. Natuurlijk was het wennen, maar je vindt de weg snel. Mijn doel tijdens de pilotfase was om voor andere dorpsbewoners de drempel voor de app te verlagen. Ik heb gezegd: klik op alles, kijk of je het stuk krijgt. Dat is niet gebeurd. En nu gebruiken we de Socie-app met plezier.

Hoe was de introductie van de app?

Ons dorpshoofd vond het meteen een goed idee om een dorps app in te voeren. We hebben dit via Instagram en Facebook gepromoot, flyers gedrukt en in het dorp verspreid. Dit was echt doorslaggevend. Bovendien hebben we alles nog eens uitgebreid toegelicht op de website van ons dorp en posters in verschillende etalages opgehangen. Zo was de informatie over de app voortdurend aanwezig en hadden de inwoners de tijd om zich in het idee te verdiepen.

Wat waren de eerste reacties op de app?

De eerste reacties waren heel positief. Ons dorpshoofd heeft de meeste reacties meegekregen en hij heeft inderdaad alleen maar lovende woorden gehoord. Sommigen hadden vragen, maar zodra die beantwoord waren, vonden ze de app ook goed.

„Onze dorpshoofd heeft de meeste reacties meegekregen en inderdaad alleen maar goeds gehoord.“

Wie beheert de app?

Ik beheer de app voorlopig alleen, maar dat gaat goed. Ik kan nieuwe ideeën zonder bezwaar uitproberen. Werken ze, dan is dat super; werken ze niet, dan draai ik ze gewoon weer terug.

Wie gebruikt de Socie-app?

We hebben geen specifieke gegevens verzameld over leeftijd, maar ik schat dat de meeste actieve gebruikers 30 + zijn. Oudere bewoners gebruiken de app vooral als informatiebron.

Hoe vinden jij en je leden het gebruik van de app tot nu toe?

We zijn erg tevreden. We financieren de app via donaties, en de bereidheid om te geven is er zeker. We sturen ook een persbericht naar de lokale media. Ik hoop zo nog meer mensen te bereiken, ook in omliggende dorpen.

Wat is de meerwaarde van de Socie-app?

De belangrijkste meerwaarde voor ons is de snelle beschikbaarheid en het ophalen van informatie. Iedereen krijgt eenvoudig toegang tot nieuws en evenementen en blijft via een pushmelding altijd op de hoogte. De app brengt de gemeenschap dichterbij. In plaats van naar de stad te gaan voor bijles of om iets op te halen, kan dat nu rechtstreeks in het dorp. Zo draait alles om de eigen plaats.

Welke functies vind je het nuttigst?

Een module die ik echt heel goed vind, is de website-module. Hiermee kan ik alle artsen, restaurants, verenigingen en andere bedrijven in het dorp overzichtelijk in lijsten aanbieden. Als iemand bijvoorbeeld een kapper zoekt, kan hij die direct via de app vinden.

Ook het prikbord vind ik erg fijn, omdat het veel interactie mogelijk maakt.

Maar we gebruiken ook vaak de mogelijkheid een RSS‑feed te koppelen of push‑meldingen te sturen.

„Een module die ik echt heel goed vind, is de website-module. Daarmee kan ik alle artsen, restaurants, verenigingen en andere voorzieningen in lijsten organiseren en beschikbaar maken.“

Wat doe je om nieuwe leden voor de app te werven?

Ik heb een verwelkomingsgroep in de app gemaakt, waarin je met mij als beheerder kunt communiceren. Daar verzamel ik nu ideeën over hoe we nieuwe leden kunnen werven.

Informatie over de app moet voortdurend aanwezig zijn. Eén post op sociale media is niet genoeg. Waarschijnlijk hangen we overal in het dorp QR‑codes, posters enzovoorts op. Ik werk nog aan een concrete strategie waarbij inwoners betrokken worden. Uiteindelijk moet de app zichzelf gaan onderhouden.

Zou je de Socie-app aan andere gemeenschappen aanbevelen?

Zeker. Ik hoop dat er na ons persbericht vraag komt uit andere dorpen in de regio. Wat betreft functies en prijs is de Socie-app echt ongeëvenaard.

„Wat betreft functies en prijs is de Socie-app echt ongeëvenaard.“

Is er verder nog iets dat je graag wilt delen?

Het was vanaf het begin belangrijk voor mij dat het proces van app‑implementatie transparant is en dat mensen weten wat ik doe. Daarom heb ik een aparte website met belangrijke informatie over de app opgezet. Ik vind het essentieel dat je elkaar in een gemeenschap steunt. Socie bevestigt dat gevoel.

Bij de installatie van de app hebben de instructies en praktijkvoorbeelden op de website mij vooral geholpen. Ik heb ze allemaal gelezen en wist daardoor altijd wat ik kon doen.

Vanaf nu zal ik iedereen die het wil horen over Socie vertellen. Een ongeëvenaarde app.

Lees meer

William van Rijn

Breng jouw community tot bloei
met de Socie-app

Vragen? Neem vrijblijvend contact op met William om de mogelijkheden
van Socie te ontdekken voor jouw community.