Havenkwartier Rotterdam

Havenkwartier

“Dankzij de vroegtijdige inzet van de Socie App konden bewoners al tijdens de bouwfase met elkaar in contact komen, waardoor er snel een gevoel van een community ontstond.”

Al in het najaar van 2022, voordat de woningen werden opgeleverd, werd de Socie App geïntroduceerd bij de toekomstige bewoners van het Havenkwartier. Een nieuw wooncomplex op Katendrecht, bestaande uit 155 appartementen en 45 woningen. Dankzij de vroegtijdige inzet van de Socie App konden bewoners al tijdens de bouwfase met elkaar in contact komen, waardoor er snel een gevoel van een community ontstond.

We waren benieuwd hoe de Socie App tot nu toe bevalt bij de bewoners van Havenkwartier en spraken Henk hierover. 

Kun je iets meer vertellen over Havenkwartier Rotterdam?

Het Havenkwartier is een complex van appartementen en woningen op Katendrecht in Rotterdam. Het is nieuwbouw, waarvan de eerste appartementen zijn opgeleverd in maart 2023. Het gaat om 155 appartementen en 45 woningen. Het hele complex heet Havenkwartier. Het gaat om veel bewoners, zowel eigenaren als huurders. 

Waarom heb je besloten om Socie in te gaan zetten?

De App werd al ingezet voordat de woningen waren opgeleverd. In het najaar van 2022 is de App al in gebruik genomen. Er zijn namelijk mensen vanuit het nabijgelegen appartementencomplex Fenix verhuisd naar het Havenkwartier. Deze buren waren al bekend met de Socie App. In het Fenix appartementencomplex wordt de Socie App namelijk ook gebruikt. Deze bewoners hebben destijds meteen gevraagd om ook voor het Havenkwartier de Socie App te gaan gebruiken. We hebben veel ideeën qua opzet gekopieerd van de Fenix Socie App.

“Sommige dingen zijn in de App veranderd omdat ik dat heb gevraagd.”

Hoe verliep de inrichting van de Socie App?

Ik heb het zelf ingericht. Ik ben niet onhandig met computers, maar het is recht toe, recht aan. Het werkt gewoon. Ook de support van Socie is heel goed. Als je iets hebt, wordt het opgepakt. Niet alles, maar wel veel. Sommige dingen zijn veranderd doordat ik het heb aangevraagd. Dat is ook leuk om te zien. De support is gewoon snel en goed. In het begin deed ik alles. Nu doe ik alleen nog iets in de App wanneer ik zie dat iemand iets in een verkeerde rubriek zet.

Hoe verliep de uitrol van de Socie App?

Heel goed. Er hangen QR-codes in het gebouw. Iedereen die in het complex komt wonen, kan in de App. Bij de oplevering van de woningen zijn er uiteraard veel vragen. Dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld: ”Ik zoek nog een behanger” of “Hoe werkt mijn thermostaat?”. Het is heel divers. De bewoners kunnen vragen stellen en zaken met elkaar delen. We hebben nu drie verschillende onderdelen waar bewoners zelf wat kunnen plaatsen. De eerste heet ‘HK life’, voor de leuke dingen, zoals het delen van een activiteit op het Deliplein. De tweede heet ‘Gebouw’, deze is voor het stellen van praktische vragen, navragen van storingen etc. En we hebben HK Marktplaats, waar bewoners van alles aan elkaar kunnen verkopen. 

Havenkwartier

We gebruiken daarnaast nog een paar open groepen zoals de Wandelclub en de Racefietsers, waarin bewoners af kunnen spreken om samen te gaan wandelen of fietsen. Als besloten groepen hebben we bijvoorbeeld de technische commissie en de parkeergarage. We hebben namelijk een gezamenlijke parkeergarage met 150 plekken onder het complex. Iedereen heeft zijn eigen plek, maar je kan heel gemakkelijk even in de App vragen om een extra parkeerplek voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld van 15.00 tot 20.00 uur. Dan is er eigenlijk altijd wel iemand die er niet is en dan aanbiedt om zijn/haar plek te mogen gebruiken. Dan sta je even op de plek van een ander, wat geen probleem is, als de plek maar weer vrij is, als de eigenaar terugkomt. Hier wordt veel gebruik van gemaakt en is erg handig. Niet iedereen zit hierin. Hiervoor moet je je aanmelden. 

Op HK Life, Gebouw en Marktplaats zit iedereen en iedereen mag er ook iets op plaatsen. We hebben niet echt een redactie.

“We hebben gemiddeld 164 gebruikers per dag op de Havenkwartier App.” 

Hoe waren de eerste reacties op de Socie App?

Tot nu toe is iedereen er heel positief over. Er zijn slechts twee mensen uitgegaan. Zij waren tevreden over de App, maar niet over het ‘gezeur’ in de App. Er staan inderdaad ook veel klachten op, maar het kan ook helpend zijn wanneer iemand reageert dat hij bijvoorbeeld al de VvE beheerder heeft gemaild over een kapotte lift. De rekening wordt betaald door de VvE. Het is heel duidelijk en geen discussiepunt of we verdergaan met Socie. Er zijn geen twijfels over. Het is een positief verhaal.

Wie beheert of beheren de Socie App?

Er is nog één andere beheerder, maar er is niet zoveel te beheren. Ik voeg alleen de nieuwe bewoners toe, zowel de eigenaren als huurders. Het is een bewoners App, voor ons allemaal. We krijgen een mailtje en kijken of iemand inderdaad hier woont alvorens we echt toegang geven.

Wie gebruiken de Socie App?

Alle bewoners van Havenkwartier Rotterdam. 

Wat doen jullie eraan om de Socie App relevant te houden? 

Daar hoeven we niets voor te doen. Dat gaat vanzelf. We hebben gemiddeld 164 gebruikers per dag!

Hoe bevalt het inzetten van de Socie App tot nu toe? 

Erg goed. Wat ook erg handig is, is dat er allerlei handleidingen in de App staan. Bijvoorbeeld, ‘Hoe werkt de thermostaat?’ en ‘Hoe werkt de intercom?’ etc. We hebben immers allemaal dezelfde. Ook het huishoudelijk reglement staat in de App. Bijzonder is ook de HK-wacht. Dit is een groep die regelmatig door het trappenhuis inspecties doet. Dan hebben we ook nog Pakjes + Lost & Found. Als je iets kwijt bent, dan kun je dit hier aangeven. Ook als je een pakketje voor een ander hebt aangenomen, bijvoorbeeld: ”Er staat hier nog een pakketje voor nummer 107”. Iedere dag wordt hiervan gebruikgemaakt. Zeer handig. In het begin hadden we nog ook nog een Google document om aan te geven wanneer je gaat verhuizen, zodat niet iedereen tegelijk gaat. Dat zou niet handig zijn en daarom stond er een linkje in de App. De poll en fotoalbums worden niet gebruikt.

Havenkwartier
Havenkwartier 4
Havenkwartier 5

“Zou je dit in WhatsApp doen, dan leest niemand meer iets. Dat wordt een bende.” 

Wat levert de Socie App op?

Eigenlijk best veel. Als je vragen hebt, dan kun je ze kwijt in de App. Tegelijkertijd leer je ook snel de buren kennen. Het is een nieuw gebouw. Niemand kent iemand. Je hebt namen en ziet foto’s. Daarnaast zie je ook de namen van mensen die iets kunnen of willen. Als je vraagt: “Wie wil een keer helpen als er een lamp kapot is?”, bieden zich allerlei mensen aan. Je bouwt zo snel een community op. Dat is eigenlijk de samenvatting.

Wat vind je de meest handige mogelijkheid of feature van de Socie App?

Het plaatsen van de berichtjes in de verschillende groepen. We kunnen ook met z’n allen in WhatsApp gaan, maar dat schiet niet op. Het mooie hiervan is in feite dat je bepaalde modules op verschillende manieren in kunt zetten en binnen deze onderdelen de berichten kunt ordenen. En het leuke is dat je op die berichten weer kunt reageren. Het is zo overzichtelijk. Zou je dit in WhatsApp doen, dan leest niemand meer iets. Dat wordt een bende. De communicatie over de praktische dingen is erg fijn. De verzoeken over de parkeerplekken wordt mega veel gebruikt. Dit is in een App heel overzichtelijk. 

Zou je de Socie App kunnen aanbevelen aan andere organisaties? 

Zeker. Toen iemand van de Zuidkade in Scheveningen informatie vroeg over Socie, heb ik die het laten zien. Vervolgens is de Zuidkade, meer dan een jaar voor de oplevering, al begonnen met de Socie App. Na het eerste jaar heeft de projectontwikkelaar het overgenomen. Zij waren erg enthousiast. Voor projectontwikkelaars kan ik het zeker aanbevelen.

Deel dit verhaal

Lees meer

William van Rijn

Breng jouw community tot bloei
met de Socie-app

Vragen? Neem vrijblijvend contact op met William om de mogelijkheden
van Socie te ontdekken voor jouw community.

Over Socie

Socie B.V. | Peizerweg 87A in Groningen | KvK: 85294985 | BTW: NL863575572B01 | Prijzen zijn exclusief BTW