Een bloeiende community: Tips van Socie

Tips van Socie

Ben je op zoek naar manieren om jouw community nog levendiger en interactiever te maken? Lees dan deze blog waarin we alle waardevolle tips van Socie verzamelen om jou te helpen bij het laten bloeien van jouw community. Blijf op de hoogte, want elke nieuwe ‘Tip van Socie’ wordt toegevoegd aan deze blog zodat er uiteindelijk een volledig overzicht ontstaat met alle tips vanuit Socie om jouw community te laten bloeien!

De tips van Socie:

1. Moedig leden aan om samen te bouwen aan jullie community

2. Maak interactieve groepen aan

3. Maak en beheer evenementen & agendapunten

4. Met een contentkalender houd je je community relevant en interessant voor je leden

5. Voeg extra lidinformatie toe

6. Voeg automatisch nieuws, agenda’s, foto’s, video’s of podcasts toe aan jouw community.

7. Kijk naar de statistieken van je community app

8. Creëer je eigen look en feel voor de community

1. Moedig leden aan om samen  te bouwen aan jullie community

Onze toptip voor het opbouwen van een succesvolle community: laat de leden van je community samen met jou de community opbouwen. Het is logisch om te denken dat een succesvolle community door en door beheerd wordt – geplance content, zorgvuldig geplaatste foto’s, goed doordachte evenementen en meer. Maar het essentiële ingrediënt dat de community eigenlijk nodig heeft om interessant en relevant te blijven is: karakter.

Karakter komt voort uit wat een community tot een community maakt – de mensen. Wees dus niet bang om een beetje los te laten. Laat je communityleden hun ding doen en laat ze foto’s posten van het laatste evenement of hun reis, vraag ze om evenementen te creëren die hen interesseren of workshops te geven over iets waar ze om geven en waar ze goed in zijn, of laat ze groepen maken op basis van hun gemeenschappelijke interesses. Zo komt de community tot bloei. 

Er zijn geen grenzen aan waar een community tot uit kan groeien als leden de kans krijgen om ideeën op te doen. Als je je community zijn eigen ideeën laat bedenken, creëer je een echte gemeenschap en een langdurig gevoel van saamhorigheid.

2. Maak interactieve groepen aan

Creëer jouw eigen praat- en discussiegroepen

Zijn er groepen in je gemeenschap die een plek nodig hebben om over hun interesses te praten? Veilig en vertrouwd? 

Of je bedrijf nu een hardloopclub heeft opgericht of je je organisatie in de gezondheidszorg verdeelt op basis van locaties of je interessegroepen hebt binnen je community,  met interactieve groepen kun je leden groeperen op basis van de criteria die jij – en zij – willen. Laat leden zich verbinden op basis van specifieke interesses en laat ze hun eigen evenementen plannen, documenten en foto’s delen en elkaar op de hoogte houden van de laatste updates.

Jij heb de regie over je groepen

Of je wilt dat andere leden de groepen kunnen vinden of dat ze verborgen blijven, is helemaal aan jou. Hetzelfde geldt voor de vraag of anderen gewoon lid kunnen worden van een groep of toestemming moeten vragen om de groep binnen te gaan. Dit helpt om de groepen een toegewijde plaats te houden voor diegenen die echt geïnteresseerd zijn in de onderwerpen en voorkomt dat leden die geen toegang zouden mogen hebben tot bepaalde informatie, deze te zien krijgen. Privacy gegarandeerd!

Voeg groepsbeheerders toe en deel je werk

Als communitybeheerder kun je andere leden aanwijzen als groepsbeheerder. Op deze manier kan iemand die gepassioneerd is over het onderwerp van de groep de leiding hebben en het goed monitoren – en jij kan je op andere zaken richten. Win win!

Een overzichtelijke app en de juiste hoeveelheid privacy

Door interactieve groepen te maken, blijft de app gestructureerd en gaat er geen belangrijke informatie verloren. Tegelijkertijd krijgt iedereen de kans om te praten over wat ze belangrijk vinden – en zullen ze op hun beurt meer gebruik maken van je community app.

Klik hier voor meer informatie over het toevoegen en gebruiken van interactieve groepen in je community!

3. Maak en beheer evenementen & agendapunten 

Wil je meer App bezoekers? Maak van de Socie App de plek waar alle evenementen terug te vinden zijn rondom jouw community! Hoe? Dat lees je hier. 

Door gebruik te maken van de ‘Mijn evenementen-module’ mis je nooit meer een belangrijk agendapunt/evenement en ben je er zeker van dat alle leden op de hoogte zijn.

Evenementen aanmaken in de algemene agenda

Je maakt als app-beheerder eenvoudig een evenement aan in de App voor je teamuitje, vergadering, reünie, wedstrijd, repetitie en alle overige activiteiten. Dit kun je ook eenvoudig in de App zelf doen.

Evenementen aanmaken in je eigen groepen

Het is ook mogelijk om binnen een interactieve groep een specifiek evenement aan te maken die relevant is voor die groep. Lees in deze blog hoe je evenementen en agendapunten aanmaakt in interactieve groepen.

Alle evenementen in 1 overzicht voor jouw leden

De ‘Mijn evenementen-module’ verzamelt alle agendapunten/evenementen en plaatst deze onder ‘Mijn evenementen’. Dit omvat zowel de algemene agendapunten/evenementen als degene die zijn aangemaakt binnen groepen waarvan je lid bent. Op deze manier heb je altijd een handig overzicht met alle relevante agendapunten/evenementen op één plek. 

Tip: Gebruik de aanmeldfunctie

Om de interactie te vergroten en inzicht te krijgen in welke leden er wel en niet komen, is het een optie om de aanmeldfunctie te gebruiken. Wanneer je deze functie gebruikt, kunnen de leden het volgende invullen: aanwezig, misschien of afwezig. Ook is het mogelijk om een limiet te stellen aan het aantal leden dat bijvoorbeeld op ‘aanwezig’ kan klikken wanneer er een maximaal aantal personen geldt dat kan deelnemen. Er worden automatisch reminders rondom evenementen/agendapunten gestuurd naar de leden.

Evenementen en afspraken importeren 

Heb je externe agenda’s die je graag in Socie wilt tonen? Ook dat kan. Zorg dat je een iCal link hebt. Deze kun je in een agenda importeren zodat ook deze punten terug te vinden zijn in de Socie App. 

Instellen wie evenementen mogen toevoegen 

Je kunt zelf instellen of alle leden zelf evenementen kunnen toevoegen aan de agenda, of dat deze mogelijkheid beperkt is tot groepsbeheerders of app-beheerders. Binnen een groep heb je ook de optie om te bepalen of alleen groepsbeheerders evenementen kunnen toevoegen, of dat dit openstaat voor alle groepsleden.

Ben je er klaar voor? 

Het aanmaken van evenementen bevordert de betrokkenheid en maakt het gemakkelijker om leden samen te laten komen en activiteiten te organiseren binnen hun groepen. Dit draagt bij aan een bloeiende community!

Nog meer weten? Lees dan hier onze blog over hoe je optimaal gebruik kan maken van de Socie evenementen/agenda functionaliteit.

4. Met een contentkalender houd je je community relevant en interessant voor je leden

Maak een contentkalender voor je community app zodat je community regelmatig nieuwe en interessante content te zien krijgt!

Relevante en interessante content maakt je community app succesvol

Een effectieve manier om je community bloeiend en relevant te houden, is door regelmatig leuke en relevante content te plaatsen. Dit helpt niet alleen om de app succesvol te maken, maar ook om het gemak van direct nieuws te ervaren. Zeker wanneer je net je community bent gestart. 

Een van deze voordelen is dat je altijd relevante en interessante berichten kunt lezen over je community op je telefoon. Mits deze natuurlijk regelmatig in de app verschijnen. 

Automatisch nieuws in je app

Regelmatig iets nieuws plaatsen houdt je community relevant.

Bij Socie maken we dingen graag eenvoudig. Zo kun je automatisch nieuws naar je app laden vanaf je eigen website of andere externe websites. Of bijvoorbeeld een podcast playlist van Youtube. Daarmee heb je altijd relevante content in je app.

Eigen content, zo gedaan

Maar niets is natuurlijk leuker dan zelfgemaakte content. We geven je in deze blog wat tips om deze content te maken aan de hand van een content kalender.

Hoe maak ik een contentkalender?

Wij kunnen ons voorstellen dat je soms even niets meer te melden hebt, zeker niet als je elke keer iets origineels moet verzinnen. Onze tip: maak een contentkalender. 

Er is altijd iets te melden met een contentkalender

Een contentkalender helpt je om vooruit te plannen welke berichten, evenementen en updates je wanneer wilt delen. Hiermee weet je zeker dat je community regelmatig nieuwe en interessante content te zien krijgt. En je werkt vooruit. 

Een contentkalender kan je op verschillende manieren opzetten. Onze Socie tip: Maak er een echte kalender van in bijvoorbeeld je Google Agenda en plan daar de verschillende posts. Je kunt deze agenda delen als je met meerdere mensen werkt. Je kan natuurlijk ook Excel of Numbers gebruiken. Klik hier voor meer tips.  

Consistentie

Consistentie zorgt ervoor dat je leden weten dat er altijd iets waardevols of interessants in de app te vinden is, wat hen motiveert om vaker de app te openen en zelf actief deel te nemen. Daarnaast helpt een goed geplande contentkalender om chaos en stress te voorkomen, omdat je precies weet wanneer je wat moet plaatsen en er zo niet veel tijd aan kwijt bent. Er zijn zelfs Socie community’s die op vaste momenten bepaald nieuws plaatsen waar de community leden op wachten. 

Kortom, een contentkalender kan je enorm helpen bij het organiseren van je content, maar waar begin je? We hebben alvast een belangrijke tip.

Tip: Vergeet niet om ruimte over te laten voor actuele gebeurtenissen

Naast vooruit plannen is het ook belangrijk om flexibel te blijven voor actuele gebeurtenissen. Hierdoor kun je inspelen op relevante thema’s en ontwikkelingen die op dat moment spelen binnen je community, je branche of in de wereld. Dit maakt je content niet alleen relevanter, maar laat ook zien dat je up-to-date en betrokken bent bij wat er speelt. Zo blijft je community niet alleen levendig, maar ook actueel! 

Hoe vul je je contentkalender voor je Socie app?

Om je contentkalender goed te vullen, volgen hier een aantal praktische tips die we hebben gebaseerd op de inzichten van Maartje Blijleven:

  • Diversiteit in content: Gebruik de verschillende modules van de Socie app om je content gevarieerd te houden. Plan nieuwsberichten, artikelen en blogs in de Nieuws & Blogs module om je community op de hoogte te houden van ontwikkelingen. Deel foto’s van evenementen in de Fotoalbums om herinneringen vast te leggen en te delen. Zorg ervoor dat belangrijke documenten up-to-date zijn en stuur polls naar leden om hun mening of ideeën te vragen. 
  • Stimuleer interactie: Introduceer maandelijks terugkerende berichten zoals het benoemen van een ‘lid van de maand’, ‘verhaal van de maand’ of ‘leukste post van de maand’ om leden te erkennen en de interactie te stimuleren. ‘Van de maand’ is overigens goed door te vertalen naar medewerkers, bewoners, vrijwilligers en nog veel meer. 
  • Feestdagen en speciale gelegenheden: Plaats content rondom belangrijke feestdagen zoals Kerst en Valentijnsdag, maar ook minder bekende dagen die relevant zijn voor je community, zoals Internationale Vrouwendag of de Dag van de Ondernemer.

Tip: Speciale dagen voor jouw content kalender

Check deze lijst met speciale dagen en pick your day! 

  • Gebruik de statistieken: Bekijk in de statistieken welke content het best bekeken wordt binnen je community. Door een beeld te krijgen van welke berichten de meeste interactie opleveren, kun je de contentkalender verder vullen met dat soort berichten. Nog meer tips over het gebruik van je statistieken? Lees tip 4 in deze blog!

En nu aan de slag!

Je kunt nu aan de slag met jouw contentkalender voor je community!

5. Voeg extra lidinformatie toe

Wil je meer informatie over leden delen met de rest van je community, zodat men direct leden kan vinden om mee te verbinden? Voeg extra relevante lidinformatie toe! 

Extra velden toevoegen aan ledenprofielen

Het toevoegen van extra velden bij een ledenprofiel maakt het voor leden mogelijk om specifieke informatie toe te voegen aan het profiel. Dit is een krachtige manier om meer te leren over de diversiteit en interesses van de leden in jouw community.

Zo voeg je extra velden toe: Socie biedt een eenvoudige manier om als app-beheerder extra velden toe te voegen in het app-beheer bij Leden → Instellingen → Extra velden → + Toevoegen. 

Door gebruik te maken van deze functie, ontstaat een meer gedetailleerd en persoonlijk profiel. Deze extra informatie kan variëren van de functies van de leden of de locatie waar ze werkzaam zijn tot aan hun hobby’s, favoriete vakantiebestemming en andere interessante feitjes die ze graag willen delen binnen de community. 

De voordelen van extra lidinformatie

Het toevoegen van extra lid informatie heeft verschillende voordelen. Allereerst helpt het om verbondenheid te creëren doordat leden meer over elkaar te weten kunnen komen. Daarnaast is het ook een handige functie om leden te vinden met bijvoorbeeld dezelfde expertise of interesses. 

Kortom, het toevoegen van extra lid informatie vergroot de betrokkenheid en verbondenheid binnen de community, maar ook het gebruik van de App zelf. Door leden de mogelijkheid te geven om specifieke informatie over zichzelf toe te voegen, worden ze aangemoedigd om de App te gebruiken als hulpmiddel om leden met bijvoorbeeld dezelfde, of juist een andere functie, te vinden. Dit draagt bij aan een bloeiende community!

Extra lidinformatie
Extra lidinformatie op het ledenprofiel

Tip: Toon een extra veld onder de lidnaam in de ledenlijst

Wil je ervoor zorgen dat leden elkaar kunnen vinden op specifieke informatie? Voeg dan een extra veld toe als ondertitel aan de ledenlijst. Zodra je dit doet kan men namelijk in de App zoeken op dit extra veld. 

Zo kunnen leden bijvoorbeeld zoeken op interesses, hobbies, appartementnummers, speelsterktes, bedrijfsnaam en nog veel meer. 

Om een extra veld als ondertitel in te stellen ga je naar: Leden → Instellingen → Algemeen. Kies hier bij ‘ondertitel bij het lid’ een eigen veld.  

6. Voeg automatisch nieuws, agenda’s, foto's,  video’s of podcasts toe aan jouw community

Je Socie app is het verzamelpunt van informatie en inspiratie. Leden kunnen hier altijd relevante nieuws vinden. Nu kun je zelf natuurlijk allerlei content plaatsen in je app, maar wist je dat je Socie eenvoudig automatisch kunt vullen met interessante content? 

In de Socie app kun je namelijk heel eenvoudig nieuws, agenda’s, podcasts , foto’s en video’s toevoegen van externe bronnen. Hier sommen we enkele mogelijkheden op, maar wees vrij om zelf eens op ontdekkingstocht te gaan. 

Importeer het nieuws van je eigen website

Je website of websites bevatten vast interessante nieuwsberichten. Je kunt deze eenvoudig naar je Socie app laden door middel van een RSS-feed. Maak een RSS-feed aan en koppel deze in je Socie app. 

rss feed nieuws

Tip: Je kunt de RSS-berichten tussen je eigen berichten naar voren laten komen, maar je kunt ook een extra nieuwsmodule toevoegen en deze laten vullen met de berichten van je eigen website.

Importeer het nieuws van je eigen intranet 

Het intranet van je bedrijf bevat vast interessante nieuws. Je kunt deze eenvoudig naar je Socie app laden door middel van een RSS-feed. Maak een RSS-feed aan en koppel deze in je Socie app.

Importeer nieuws van extern websites

Naast je eigen nieuws kun je van Socie ook de plek maken waar je allerlei nieuws samenbrengt. Misschien zijn er interessante websites waarop nieuwsberichten staan die je graag in je eigen Socie app wilt plaatsen. Dat kan als de nieuwsberichten beschikbaar zijn in RSS-formaat. Zie je dit niet direct, vraag dan om een RSS-feed. 

Tip: Er zijn ook diverse websites met RSS feeds zoals https://nos.nl/feeds en bijvoorbeeld https://rss.bestelinks.nl/.

Koppel de agenda van je eigen website 

Je website bevat vast al een algemene agenda. Je kunt deze eenvoudig naar je Socie app laden door middel van een iCal feed. Maak een iCal feed aan van je agenda(s) en koppel deze in je Socie app.

Calendar

Tip: Andersom kan ook. Je kan Socie ook als bron gebruiken. Je kunt de Socie agenda dan naar je website halen op precies dezelfde manier.

Koppel externe agenda’s

Het is ook mogelijk om leuke of handige externe agenda’s in je app te zetten. Er zijn talloze agenda’s beschikbaar zoals bijvoorbeeld vakanties , feestdagen en meer. Kijk bijvoorbeeld eens op https://agenda-abonnement.nl/ of zoek zelf eens naar (gratis) ical kalenders.

Plaats een podcast in je app

Wil je een podcast in je app tonen, kijk dan of de podcast een “link” heeft die je kunt gebruiken. Sommige podcasts kun je als RSS feed in je app plaatsen. Je kunt ook een feed van Youtube in de app zetten. Hoe je dit doet kun je vinden in de Socie FAQ.

Plaats video’s in je app

Wil je een lijst met video’s in je app tonen, kijk dan of de playlist van het platform een “link” heeft die je kunt gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld een feed van Youtube in de app zetten. Hoe je dit doet kun je vinden in de Socie FAQ. Deze wordt dan automatisch ververst.

youtube

Koppel fotoalbums van flickr

Flickr is een populaire site om veel foto’s op te slaan en in albums te plaatsen. Door je flickr account(s) te koppelen, staan de albums ook in de app.

flickr

7. Kijk naar de statistieken van je community app 

Wil je erachter komen hoe actief de leden van jouw community zijn? En wil je inzicht krijgen in wat je leden doen binnen de app? Kijk dan eens naar de statistieken van je community app! 

Het inrichten van de Socie App is een proces. Als app beheerder is het van belang om inzicht te verkrijgen in wat wel en niet aanslaat bij de leden van je community binnen de app. Een waardevol hulpmiddel bij dit proces zijn de statistieken. 

De mogelijkheden van statistieken 

Bij Socie heb je als app beheerder de mogelijkheid om gedetailleerde statistieken bij te houden over het gebruik van de app. Met deze statistieken kan je waardevolle inzichten verkrijgen in het gedrag van je leden en kun je effectiever communiceren en de betrokkenheid vergroten. 

  • Bekijk hoe vaak onderdelen bezocht worden in de app 

Via het app beheer kun je eenvoudig een overzicht krijgen van de activiteit binnen je community. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel sessies er zijn geweest binnen een bepaalde tijd, wat aangeeft hoe vaak leden de app hebben geopend en gebruikt. Daarnaast kun je het aantal gebruikers inzien, wat verwijst naar het totale aantal leden dat de app heeft gebruikt. Ook kun je zien welke onderdelen van de app zij het meest gebruiken, zoals de agenda of de groepen module, wat inzicht geeft in de populairste modules van de app. 

  • Bekijk wat communityleden binnen de app doen 

Daarnaast biedt Socie de mogelijkheid om specifieke acties van gebruikers te volgen, zoals het openen van een social URL, het zoeken in de ledenlijst, het toevoegen van een emoji of het aanmaken van een evenement.

Tip: Zoek uit op welke dagen/tijden je leden het meest actief zijn. Op basis hiervan kun je berichten plaatsen op tijden wanneer je leden het meest actief zijn. Dit vergroot de zichtbaarheid van de berichten. 

Toegevoegde waarde van statistieken

Het regelmatig bekijken en analyseren van de statistieken biedt dus een toegevoegde waarde voor je community. Het stelt je in staat om je communicatiestrategie te optimaliseren, beter in te spelen op de behoeften van je leden en de betrokkenheid en activiteit binnen je community te vergroten.

Tip: Ook voor sponsoren kan het van toegevoegde waarde zijn om inzicht te krijgen in de statistieken van de app. Wanneer zij weten welke modules het meest worden gebruikt, kunnen sponsoren gerichter advertenties plaatsen binnen de app. 

Met de uitgebreide statistieken functionaliteit van Socie heb je alle tools tot je beschikking om het succes van je community te meten en de interactie te vergroten.

Tips van socie

8. Creëer je eigen look en feel voor de community

Om je community-app echt van jou te maken, pas je de styling van je community aan volgens jouw wensen en behoeften. Pas de app-kleuren, de startfoto en het community-symbool aan en zorg dat je leden zich meteen thuis voelen!

Je kunt dit eenvoudig doen in de community manager door naar lay-out en styling te gaan.

Tip: verander regelmatig de startfoto en de foto op de overzichtspagina van de app! Zo hebben je leden elk seizoen iets leuks te ontdekken en blijven ze betrokken bij de app en de community zelf.

Lees meer

William van Rijn

Breng jouw community tot bloei
met de Socie-app

Vragen? Neem vrijblijvend contact op met William om de mogelijkheden
van Socie te ontdekken voor jouw community.