Cerelia – Sliedrecht

Cerelia Sliedrecht - Socie
Iris Baars (Projectmanager Cérélia Netherlands) introduceerde de Socie app in oktober 2021 in de fabriek, in december kwam de Belgische fabriek daarbij en ook de Engelse fabriek stapte in mei over naar de Socie app voor interne communicatie.

Dag Iris, kun je iets meer vertellen over de fabriek? 

Wij zijn de grootste fabriek in de EU waar ze pannenkoeken en poffertjes produceren. We hebben zo’n 450 medewerkers verdeeld over onder andere administratie, productie, expeditie, marketing, HR, productontwikkeling, TD en IT. Daarnaast werken we met flex medewerkers. Elke dag worden er werkschema’s aangemaakt op basis van de diensten en beschikbare mensen. Binnen de fabriek zijn er veel verschillende productie afdelingen. Onze producten worden geëxporteerd naar 50 landen. En je kent ons misschien wel van ons merk “Jan”. 

Waarom heb je besloten om een app in te gaan zetten? 

We stonden op een punt om een grote investering te doen in ons Intranet systeem of te zoeken naar een andere oplossing. Iemand in mijn omgeving gebruikte de Socie app al voor een andere community. Hij was zeer enthousiast. Na een interne test hier met 10 mensen op de kantoorafdeling en de productie () was iedereen eigenlijk direct om. Mede vanwege de eenvoud en flexibiliteit van de app en het feit dat elke medewerker nu alle informatie in zijn broekzak heeft gaf de doorslag. We hebben toen ons Intranet uitgefaseerd en zijn per 1 januari naar de App overgegaan. 

Hoe verliep de uitrol van de App?

Ja heel goed. We hebben alle vaste personeelsleden geïnformeerd dat we vanaf nu gingen communiceren via de App, waaronder ook de dagroosters. Daarnaast hebben we in het begin vragenuurtjes geïntroduceerd als er vragen waren over de App. Ook dat hielp heel erg. 

Hoe waren de eerste reacties? 

De verandering van een website naar een App was even wennen, maar al snel was het een groot succes. Vooral de dagroosters die we dagelijks plaatsen worden goed bekeken, maar ook ons smoelenboek met medewerkers is populair. Mensen waren ook blij dat er relevant nieuws was dat makkelijker bereikbaar werd. Daarnaast merkten we dat de verjaardagen-module erg goed aansloeg in de fabriek en mensen elkaar gingen feliciteren. Het inschrijven op evenementen vinden we overigens ook een mooie toevoeging van Socie t.o.v. ons oude intranet.

Wie beheert de App? 

Ik was de beheerder van het intranet en doe nu het App beheer samen met mijn HR Director. 

Collega’s komen ook regelmatig met een idee of een foto die ik dan kan ik publiceren. In de UK plaatsen allerlei medewerkers berichten op de Socie App.

Hoe bevalt de App? 

Best goed. Informatie is makkelijker te vinden en het personeel weet ook goed wat de Socie App is en zoekt daar allerlei informatie die ze voorheen achter inlog en achter een computer moesten opzoeken. We maken ook veel gebruik van de mogelijkheid om bepaalde informatie alleen aan bepaalde groepen te tonen. 

Hoe zetten jullie de App in? 

Wij doen vooral top down communicatie naar onze collega’s en hebben een aantal interactieve modules geactiveerd voor de onderlinge connectie van het personeel. In Engeland wordt vooral het ‘message board’ heel goed gebruikt waarmee het personeel leuke of belangrijke zaken kan delen met de hele fabriek. Ook hebben we in onze App links naar andere applicaties zoals loonstroken, verlofaanvragen etc. 

Hoe heet de app?

We noemen de App gewoon de Socie App. Iedereen kent de App ook als Socie App.

Wordt de App door het hele bedrijf gebruikt of alleen door een specifieke groep?

Alle mensen en afdelingen gebruiken de App. Van sales tot bakker en expeditie to finance. Alleen de uitzendkrachten niet, daar is te veel fluctuatie. 

Wat doen jullie eraan om de App onder het personeel relevant te houden? 

Er staat altijd relevante informatie in de App en we gebruiken de App om documenten te delen zoals bijvoorbeeld de huisregels. We gebruiken ook nog een plan-app voor de planning maar via de Socie app delen we de dagplanningen waar mensen kunnen zien met wie ze een shift draaien. Iedereen weet dat de Socie App de manier is om afdelingen of collega’s te bereiken. Elk nieuw personeelslid krijgt een login zodra je hier komt werken via de automatische uitnodigingsmail. 

Wat heeft de app jullie opgeleverd? of wat levert de App jullie? 

De App zorgt voor een veel betere en snellere verbinding met werknemers. De App is eenvoudig toegankelijk en biedt vele manieren van communicatie. Daarnaast merken we dat de App werknemers verbindt met bijvoorbeeld de verjaardagen-module waarmee ze elkaar kunnen feliciteren. En het App beheer en de App zelf werken gebruiksvriendelijk waardoor ermee werken ook leuker is. 

Wat vind je de meest handige feature van de App?

Het kunnen inplannen van de push meldingen wordt echt veel gebruik van gemaakt. Zo kan ik meldingen klaarzetten die later verstuurd worden. 

Zou je de app kunnen aanbevelen aan andere organisaties? 

Zeker. 

Iris Baars 

Projectmanager

Cerelia Netherlands

Lees meer

Case

Fenix 1 – Multifunctioneel Appartementencomplex Katendrecht | Rotterdam

Fenix 1 is een prijswinnend wooncomplex in de wijk Katendrecht in Rotterdam. De oude monumentale overslagloods tegenover hotel New York werd bijzonder stijlvol herontwikkeld en heringericht. Er is een open community van bewoners, horeca, kantoren en zelfs een inpandige circusschool. 

Case

Navigators Studentenvereniging Groningen

N.S.G. (Navigators Studentenvereniging Groningen) is de grootste christelijke studentenvereniging van Groningen. De vereniging maakt al meer dan 10 jaar gebruik van de Socie App. De 420 leden (2022) gebruiken de App voor verschillende doeleinden en de App is inmiddels onmisbaar binnen de dynamische vereniging. 

Breng jouw community tot bloei
met de Socie App

Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden
van Socie te ontdekken voor jouw community.