Socie onderzoek: Hoe onze community app wordt ingezet door onze 7 verschillende community categorieën

Socie onderzoek

Socie wordt dagelijks meer dan 135.000 keer gebruikt door meer dan 5.000 community’s. Om een beter inzicht te krijgen in wat onze community’s zoal doen met hun community hebben we een gedetailleerde analyse uitgevoerd. 

Bij Socie onderscheiden we 7 hoofdcategorieën voor onze community’s: Bedrijven, Bewoners & dorpen, Netwerkorganisaties, Onderwijs, Religieus, Verenigingen en Zorg & welzijn

We namen elk van deze community’s onder de loep om te kijken hoe ze gebruik maken van het Socie platform. Van iedere categorie ontdekten we zowel veelvoorkomende als unieke manieren waarop zij de Socie-app gebruiken en de modules toepassen. 

Hoe zet je een community app in?

Om beter inzicht te krijgen in het inzetten van de community apps hebben we het gebruik geanalyseerd. We hebben daarbij vooral gekeken welke modules (toepassingen) onze verschillende community’s gebruiken en hoe ze deze op verschillende manieren inrichten. Deze lees je later in deze blog! 

Veelzijdig en creatief gebruik van dezelfde module

Een van de meest opvallende inzichten die we hebben verkregen is de veelzijdigheid waarop de modules worden gebruikt. Zo gebruikt de ene community de ‘Prikbord module’ om nieuws te plaatsen, de andere dezelfde module om vacatures te delen en weer een andere om parkeerplaatsen te delen en oproepen te plaatsen. Zo zijn er nog veel meer opvallende en leuke bevindingen naar voren gekomen die ons goede inzichten hebben gegeven in hoe onze app wordt gebruikt. 

Hoe gebruiken community’s een community app?

De vraag die we vooral wilden beantwoorden is hoe verschillende community’s die wij kennen de community app inzetten. Hierbij de meest belangrijke bevindingen voor:

Community app voor bedrijven

Blog bedrijven

Een van onze grootste community categorieën is de bedrijvensector. Deze omvat een breed scala aan organisaties, waaronder fabrikanten, kantoren, bedrijfsverzamelgebouwen, dienstverleners, technologiebedrijven en meer. Deze bedrijfscommunity’s gebruiken de Socie-app vooral doeltreffend om hun interne communicatie te verbeteren en betrokkenheid onder medewerkers te stimuleren.

Het delen van documenten staat met stip op nummer 1

Een van de meest opvallende bevindingen uit onze data-analyse is dat het delen van documenten de belangrijkste activiteit is binnen de bedrijfscommunity’s. De ‘Documenten module’ blijkt de meest toegevoegde en gebruikte module te zijn. De module wordt zelf gemiddeld meerdere keren toegevoegd en toegepast in de Socie-app.

Bedrijven gebruiken deze module voor het delen van verschillende documenten. Denk aan onder andere planningen, roosters, protocollen, gedragsregels en nog veel meer informatie. Hiermee hebben alle medewerkers gemakkelijk toegang tot de meest actuele en relevante documenten binnen het bedrijf. 

Nieuws en websites geven je alle actualiteit 

Naast de ‘Documenten module’ worden ook de ‘Nieuws & blogs module’ en de ‘Website module’ vaak toegevoegd door de bedrijfscommunity’s. Deze modules worden per community gemiddeld 1,5 keer toegevoegd. De ‘Nieuws & blogs module’ wordt gebruikt om belangrijke updates en nieuwsberichten te delen, terwijl de ‘Website module’ bedrijven in staat stelt om hun online websites eenvoudig toegankelijk te maken voor alle leden.

Leuk om te zien! Enkele bedrijven gebruiken de ‘Nieuws & blogs module’ als interne vacaturepagina of om nieuwe collega’s voor te stellen. Dit is een voorbeeld van manieren waarop het bedrijf zorgt voor directe betrokkenheid van het nieuwe personeel bij de rest van de collega’s. 

Verder gebruiken bedrijven de app vooral om notificaties te versturen naar (een deel van) het personeel. De interactie binnen de community wordt verder versterkt door de mogelijkheid om met emoji’s te reageren of andere reacties te plaatsen.

De 5 meest gebruikte modules voor bedrijven:

  1. Documenten (15,2%)
  2. Nieuws & blogs (12,8%)
  3. Websites (11,3%)
  4. Momenten/Prikbord (10,1%)
  5. Evenementen/Agenda (9,3%)

Community app voor bewoners & dorpen

Blog dorpen

De bewoners categorie is een van onze snelst groeiende categorieën. We hebben gemerkt dat er tegenwoordig steeds meer behoefte is aan het creëren van een hechte gemeenschap onder buurtbewoners. Zowel bewoners als VVE’s en projectontwikkelaars zijn veel op zoek naar een middel waarmee alle communicatie op één centrale plek samenkomt. Daar komt de Socie-app goed van pas.

Bij bewoners community’s wordt de ‘Prikbord module’ verreweg het meest gebruikt. Gemiddeld staat de ‘Prikbord module’ per community drie keer aan en wordt hij op allerlei manieren gebruikt. Door veel community’s wordt de ‘Prikbord module’ onder andere als een buurtpreventie plek gebruikt. Hier kunnen buurtbewoners meldingen maken over gevaarlijke of verdachte situaties. Daarnaast wordt hij bijvoorbeeld gebruikt om algemene oproepen te plaatsen en te discussiëren over belangrijke beslissingen.

Naast de ‘Prikbord module’ is de ‘Agenda module’ en ‘Documenten module’ erg populair. Deze worden gebruikt om buurtbijeenkomsten of andere evenementen te organiseren en belangrijke documenten te delen, zoals brand plannen, telefoonlijsten en andere contactgegevens van het woningbeheer. 

Tip: Verrassend om te zien is dat de ‘Marktplaats module’ relatief weinig gebruikt wordt. Veel bewoners community’s toveren de ‘Prikbord module’ om tot een Marktplaats, maar zijn er niet van op de hoogte dat we hier een speciale module voor hebben. Probeer deze ook eens uit!

De 5 meest gebruikte modules voor bewoners:

  1. Momenten/Prikbord (25,3%)
  2. Evenementen/Agenda (9,8%)
  3. Documenten (9,8%)
  4. Websites (9,8%)
  5. Ledenlijst (8,0%)

Community app voor netwerkorganisaties

netwerk blog

De netwerkorganisaties maken ontzettend goed gebruik van de Socie-app. Door onze analyse en door interviews te houden met een aantal netwerkorganisaties, zijn we erachter gekomen wat netwerkorganisaties precies doen en zoeken in onze app. De meest toegevoegde modules zijn de ‘Nieuws & blogs module’, de ‘Agenda module’ en de ‘Prikbord module’. Op de vierde plaats komt de ‘Ledenlijst’, deze wordt voornamelijk gebruikt door businessclubs en wordt gezien als een handig hulpmiddel om contact te leggen met mensen binnen het netwerk.

De ‘Agenda en Nieuws & blogs module’ worden verreweg het vaakst toegevoegd en gebruikt om relevant nieuws te delen en bijeenkomsten te organiseren. Bij de ‘Agenda module’ wordt de aan- en afwezigheidsfunctie erg veel gebruikt. Deze functie is handig voor businessclubs om de aanwezigheid voor netwerkevenementen te kunnen registreren. Daarnaast is het voor de leden handig om te kunnen zien wie er wel en niet naar het evenement gaan.

Opvallend en leuk om te zien is dat de ‘Fotoalbum module’ erg veel gebruikt wordt door de leden van de netwerk community’s. Ondanks dat deze module niet bij elke community aanstaat, wordt het door de leden veel gebruikt om foto’s en albums te delen met de rest van de community.

De 5 meest gebruikte modules voor netwerk community’s:

  1. Nieuws & blogs (12,5%)
  2. Evenementen/Agenda (12,5%)
  3. Informatie (10,9%)
  4. Media en Foto’s (9,8%)
  5. Momenten/Prikbord (8,0%)

Community app voor onderwijs

Blog onderwijs

De onderwijs community is een van de minder voorkomende categorieën binnen ons platform. Het begrip ‘onderwijs’ is zeer breed, wat je ook terugziet in de verschillende community’s binnen deze categorie. Een groot deel van deze categorie bestaat uit coaching community’s, die variëren van fitness coaching tot educatieve coaching. Kortom, het is een veelzijdige categorie.

Uit onze analyse is gebleken dat de ‘Documenten module’ verreweg het meest gebruikt wordt. Hier worden naast standaard educatief materiaal, ook veel educatieve video’s gedeeld. Daarnaast wordt de ‘Nieuws & blogs module’ en ‘Prikbord module’ erg goed gebruikt. Deze modules zijn gemiddeld 1,5 keer toegevoegd bij iedere community.

De 5 meest gebruikte modules voor onderwijs community’s:

  1. Documenten (34,9%)
  2. Nieuws & blogs (11,6%)
  3. Momenten/Prikbord (7,0%)
  4. Evenementen/Agenda (7,0%)
  5. Informatie (7,0%)

Community app voor religieuze instellingen

Blog Religieus

Ondanks onze mijnRKK Parochie app, worden er nog veel religieuze community’s aangemaakt bij Socie. Het grootste gedeelte van deze categorie bestaat uit inspiratie netwerken en religieuze instellingen. De meest gebruikte modules binnen deze categorie, zijn de ‘Nieuws & blogs module’, de ‘Agenda module’ en de ‘Documenten module’. 

De 5 meest gebruikte modules voor religieuze community’s:

  1. Nieuws & blogs (27,6%)
  2. Evenementen/Agenda (8,6%)
  3. Documenten (8,6%)
  4. Websites (7,6%)
  5. Ledenlijst (6,7%)

Het is leuk om te zien hoe veelzijdig de app binnen deze categorie wordt gebruikt. De ‘Nieuws & blogs module’ staat gemiddeld maar liefst 4 (!) keer toegevoegd per community. Binnen iedere module wordt dan ook ander nieuws gedeeld. De ene ‘Nieuws & blogs module’ wordt gebruikt om community nieuws te delen, bijvoorbeeld over nieuwe leden, huwelijken, geboorten en andere belangrijke gebeurtenissen binnen de community. Weer een andere ‘Nieuws & blogs module’ wordt gebruikt om nieuws over speciale diensten of informatie over bijbelstudies te delen. De ‘Agenda module’ wordt ook erg goed gebruikt. Deze wordt voornamelijk gebruikt om diensten en gebedsgroepen te plannen en om de aanwezigheid hierbij te registreren. Via de ‘Agenda module’ kunnen leden zich via één druk op de knop aanmelden voor een dienst en is direct te zien wie en hoeveel leden aanwezig zullen zijn.

Leden van de religieuze community’s nemen actief deel door veel notificaties te openen, documenten te downloaden, maar meest opvallend door de ledenlijst te gebruiken. Hierin kunnen zij andere leden van de community opzoeken en (indien zichtbaar) contactgegevens raadplegen. In vergelijking met de andere community’s is het gebruik van de ledenlijst binnen deze categorie erg hoog. Waarom is voor ons ook een mysterie..

Community app voor verenigingen

Blog vereniging

De verenigingen categorie is verreweg de meest voorkomende community binnen Socie. De grootste drie subcategorieën zijn studentenverenigingen, sportverenigingen en muziekverenigingen. Voornamelijk onder studentenverenigingen wordt de app enorm veel gebruikt. De drie meest gebruikte modules zijn de ‘Nieuws & blogs module’, de ‘Websites module’ en de Agenda module’. Opvallend is dat de ‘Agenda module’ veel meer gebruikt wordt dan de andere twee modules, hij wordt namelijk drie keer zoveel gebruikt als de andere twee. Dit komt voornamelijk door de registratie bij evenementen. Vooral bij sport- en studentenverenigingen wordt er vaak verplichte registratie geëist bij trainingen of feesten, daarom wordt deze module erg veel gebruikt door de leden.

De 5 meest gebruikte modules voor vereniging community’s:

  1. Nieuws & blogs (12,0%)
  2. Websites (11,6%)
  3. Evenementen/Agenda (11,4%)
  4. Momenten/Prikbord (11,4%)
  5. Documenten (10,2%)

Verenigingen sturen veel push notificaties

Vergeleken met andere type community’s worden er bij verenigingen opvallend veel notificaties verstuurd. Voor verenigingen is dat een handige manier om haar leden op de hoogte en betrokken te houden bij de community. Zo krijgen leden altijd push notificaties van belangrijk nieuws of wanneer zij hun aanwezigheid nog moeten doorgeven voor een evenement. Hier hoeven leden dus niet zelf de app voor in de gaten te houden, maar ontvangen ze automatisch een herinnering van. 

Een van de minst gebruikte modules bij alle categorieën is de ‘Verjaardagen module’. Alleen bij studentenverenigingen en bedrijven wordt deze module erg vaak gebruikt. Het is leuk om te zien hoe betrokken de leden van studentenverenigingen met elkaar zijn, zowel de ‘Ledenlijst’ als de ‘Verjaardagen module’ wordt enorm goed gebruikt. Door de ledenlijst weten leden precies wie er in het bestuur, de jaarclub of de commissie zitten en hebben ze direct toegang tot hun contactgegevens. Hetzelfde geldt voor de sport- en muziekverenigingen.

Community app voor zorg & welzijn

Blog Zorg

De zorg & welzijn community’s lopen ook erg uiteen. Zo zijn er kinderopvangcentra die gebruik maken van de app, maar ook geestelijke gezondheidszorginstellingen en vrijwilligersorganisaties. De meest toegevoegde modules zijn de ‘Documenten module’, de ‘Nieuws & blogs module’ en de ‘Agenda module’. Voornamelijk de ‘Documenten module’ wordt erg goed gebruikt, deze staat gemiddeld bijna twee keer toegevoegd bij iedere community en wordt het meest gebruikt door de leden om documenten te downloaden en te delen. De documenten die gedeeld worden lopen erg uiteen, maar bestaan voornamelijk uit informatiebrochures, nieuwsbrieven, inschrijfformulieren en e-learnings voor medewerkers. 

Een unieke manier waarop de ‘Agenda module’ wordt gebruikt door deze community’s is door aparte agenda’s aan te maken voor afspraken met patiënten of ouders van kinderen, om zo afspraken te monitoren en overzichtelijk te houden voor de leden van de community.

Wat ook leuk is om te zien is hoeveel kinderopvangcentra gebruikmaken van de ‘Fotoalbum module’. Vanwege de privacy hebben we geen zicht op welke foto’s er gedeeld worden, maar we vermoeden dat er leuke foto’s worden gedeeld van activiteiten met kinderen, zodat de ouders kunnen zien wat hun kinderen allemaal doen en leren. 

De 5 meest gebruikte modules van zorg & welzijn community’s: 

  1. Documenten (15,8%)
  2. Nieuws & blogs (13,2%)
  3. Evenementen/Agenda (11,8%)
  4. Momenten/Prikbord (11,8%)
  5. Informatie (9,2%)

Veel waardevolle inzichten rondom community’s

Ons onderzoek naar het gebruik van de Socie-app door verschillende community’s heeft ons veel waardevolle inzichten gegeven. Het is duidelijk dat de app prima ingezet kan worden als een praktisch hulpmiddel voor informatie en communicatie. Daarnaast speelt de app een grote rol in het versterken van de verbondenheid en het vergemakkelijken van communicatie en samenwerking.

Ieder zijn eigen community

Op hoofdlijnen zijn er overeenkomsten, maar elke community heeft zijn eigen unieke wensen en configuratie. We zijn dan ook trots op de veelzijdigheid van ons Socie platform en de manieren waarop dit wordt ingezet. Daarbij zien we dat onze app een positieve impact heeft op community’s.

We willen Rogier extra bedanken voor het uitvoeren van dit community onderzoek. Bij Socie blijven we ons inzetten om onze app verder te ontwikkelen en te verbeteren, zodat we nog beter kunnen voldoen aan de wensen van onze gebruikers. 

Lees meer

William van Rijn

Breng jouw community tot bloei
met de Socie-app

Vragen? Neem vrijblijvend contact op met William om de mogelijkheden
van Socie te ontdekken voor jouw community.