Steffen Henke en zijn team verzorgen de communicatie binnen de Fokus Kirche, een moderne protestantse vrije kerk in de Bond van Vrije Pinkstergemeenten (BFP). De Fokus Kirche heeft inmiddels drie vestigingen: Düsseldorf, Mönchengladbach en Bad Langensalza. Wij hebben met hem gesproken om te zien hoe zij Socie in zijn gemeente gebruikt.
Wat waren jullie uitdagingen?
Wij zijn een groeiende campuskerk die inmiddels op drie locaties vertegenwoordigd is. We hebben gemerkt dat we de communicatie nu anders moeten organiseren dan vroeger, toen we nog maar één locatie hadden. Nieuws van de ene locatie kwam bijvoorbeeld niet overal aan en het werd ook moeilijker om informatie aan iedereen tegelijk te communiceren. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een modern communicatieplatform. Onze kerk heeft al veel affiniteit met sociale media, dus een digitale oplossing lag voor de hand.
Hoe verliep de installatie van Socie?
Het voordeel van Socie is het modulaire principe. Zo is het heel eenvoudig om de benodigde functies samen te stellen. Het Socie-team heeft ons ook enorm geholpen. Nadat we hadden uitgelegd wat we zochten, heeft het team een demo-app voor ons ingericht, waarmee wij zelf verder verder zijn gaan werken.
Welke functies gebruiken jullie?
Belangrijk voor ons is de agenda – hier kan iedereen zien wat er, wanneer gepland staat en mist niemand meer iets. Ook de groepen worden veel gebruikt, vooral voor onderwerpen die vroeger allemaal via (altijd onvolledige) WhatsApp-groepen verliepen. Ook de coördinatie van onze kleine groepsleiders verloopt inmiddels via de app. Dat werkte bijzonder goed tijdens ons gemeentekamp: zowel vooraf als tijdens het weekend hebben we alle informatie gedeeld via de App.
Een nuttige functie is voor ons de fotoalbums, waarmee we leden gemakkelijker kunnen laten deelnemen aan evenementen, bijscholingsreizen of sessies over de voortgang van de nieuwbouw op een locatie. En last but not least wordt ook het prikbord intensief gebruikt.
Hoe heb je de app bij je gemeente geïntroduceerd?
We hadden een lanceringsdag waarop we de app op alle locaties hebben geïntroduceerd. Daarnaast waren er flyers en een paar weken lang een helpdesk na de kerkdienst. Ook belangrijk was ons kerkelijk uitje, waar we de app hebben gebruikt voor alle informatie over het programma enz. – dat was tot nu toe ons recordweekend wat betreft het aantal bezoekers.
Hoe bevalt het gebruik van de app jou en je leden tot nu toe?
De app wordt goed ontvangen door de kerkgemeenschap, we hebben veel positieve reacties gekregen en het aantal gebruikers stijgt gestaag – elke week komen er nieuwe bij.
Waar zien jullie nog ruimte voor verbetering?
We gebruiken de nieuws-functie tot nu toe veel om aandacht te vragen voor evenementen. Er is voor ons nog veel potentieel om de vele verhalen uit de Fokus Kirche te vertellen. Het zou ook fijn zijn als het in de toekomst eenvoudiger zou worden om video’s te integreren.
Zou je de Socie-app aan andere gemeenschappen aanbevelen?
Ik zou elke gemeente aanraden om haar communicatiebehoeften regelmatig te evalueren en indien nodig aan te passen. Bij ons was het vanwege de nieuwe locaties noodzakelijk om een nieuw platform voor iedereen te creëren – en dan is een app natuurlijk ideaal, omdat we allemaal toch al de mobiele telefoon als belangrijkste informatiebron gebruiken.
De Socie-app is zeer overzichtelijk en heel eenvoudig te starten en te gebruiken, dus in mijn ogen een goede oplossing.
Heb jij ook interesse aan een eigen app voor jouw gemeente? Begin nu!






