Hoe weet je of je community leeft? Of leden actief zijn, of ze de app gebruiken, of je evenementen aanslaan, of je de juiste Socie modules gebruikt?
Alle antwoorden vind je in je Socie Community statistieken. De cijfers rondom je community kunnen heel leuk en nuttig zijn! In deze blog nemen we je mee door het dashboard van Socie en laten we zien hoe jij met data je community slimmer en levendiger maakt.
📈 Grafieken met een verhaal
De kracht van het Socie-dashboard zit in de visuele weergave van het gebruik. Denk aan:
- Community bezoeken per dag/week/maand
- Populairste modules (zoals evenementen of de ledenlijst)
- Acties die leden uitvoeren
Elke grafiek vertelt een verhaal. Zien jullie bijvoorbeeld een piek in sessies rond een bepaald event? Of merk je dat de documentenmodule nauwelijks bezocht wordt? Dan weet je meteen waar je kansen liggen!
🔍 Wat zie je eigenlijk op het Socie-dashboard?
Zodra je het communitybeheer opent, valt het meteen op. Twee grote blokken met getallen. We hebben deze twee getallen op het dashboard geplaatst. Zo zie je razendsnel:
- Het aantal ‘Community bezoeken’ inclusief de groei of daling.
- De ‘Betrokkenheid’ van de leden (Hoeveel procent van de leden in de ledenlijst is actief in de app).

💡 Nog meer statistieken en grafieken na de klik
Als je op ‘bekijken’ bovenin het dashboard klikt word je meegenomen naar de wereld van community inzichten.

Dit lijkt misschien wat overweldigend, maar deze grafieken vertellen je eigenlijk precies wat je wilt weten.
Zoals bijvoorbeeld:
- Het aantal community bezoeken
- Het gemiddeld aantal gebruikers
- Het aantal geopende meldingen
- Het aantal emoji’s dat wordt toegevoegd
Daaronder:
- Populaire acties
- Populaire modules
- Welke OS versies men gebruikt (Android, ios of web)
- De talen
- en de app versies die jouw leden hebben
Stuk voor stuk interessante inzichten. Want met dit soort data zie je in één oogopslag of je community op stoom is.
🔥 Maar dit is nog niet alles! , voor echt alle statistieken moet je nog 1 keer klikken!
Klik maar eens op ‘toon meer’ onder 1 van de grafieken. Want dan kom je in het statistieken-walhalla van Socie. Hier vind je echt alles wat je zou willen weten over je community. Klik maar eens door de tabbladen! (Community gebruik, Modules, Acties, OS-Veries, App-versies, Talen)
Tip! Rechtsboven kan je de statistieken vergelijken met een andere periode!

🧐 Bij het Community gebruik zie je direct het overzicht van
-het aantal community bezoeken
-de gebruikers
-de gastgebruikers
Dit kan getoond worden per dag, per week, per maand en ook een zelfgekozen periode.

🤳 Bij de Modules is meteen zichtbaar welke modules het meest geraadpleegd zijn. En onderop de modules die weinig of niet geraadpleegd zijn. Tijd voor actie?!

🪄 Wat doen alle leden nou precies in jouw community app?
Bij Populaire acties vind je een overzicht van welke acties gedaan zijn.
Ook kan je OS versies bekijken, App-versies en de gebruikte talen.
Kortom, er is veel te ontdekken!
🎯 Van inzicht naar actie
Statistieken zijn geen doel op zich. Ze zijn er om je te helpen keuzes te maken. Bijvoorbeeld:
- Evenement weinig aanmeldingen? Check of leden de uitnodiging wel openen.
- Lage betrokkenheid op maandag? Probeer eens op dinsdag een post met pushmelding.
Modules die zelden gebruikt worden? Tijd om ze te promoten, te heroverwegen of om het menu aan te passen.
Gebruik je statistieken dashboard dus als kompas. Niet als verslag, maar als richtingaanwijzer.
💡 Tips om alles uit je statistieken te halen
- Vergelijk met vorige periodes – Zijn we gegroeid of gedaald?
- Filter op module of actie – Zo zie je waar winst te behalen valt.
Kijk naar unieke gebruikers – Want 1.000 sessies zegt minder als het steeds dezelfde 5 mensen zijn 😉.
Ook benieuwd hoe jouw community ervoor staat? Duik eens in je Socie-dashboard — je zult verbaasd zijn wat je daar allemaal kunt ontdekken!
Heb je vragen over wat je ziet of hoe je dit kunt gebruiken in je strategie? Laat het ons weten, we denken graag met je mee.