Het dorp Bisperode

“Ik publiceer gewoon alles wat me interesseert of wat ik anders zou vergeten, zoals wanneer de vuilnisophaaldienst komt. Ik doe verslag van allerlei dingen. Alles wat er in het dorp gebeurt, komt in de app – evenementen, aankondigingen, video’s of foto’s.”

Het dorp Bisperode ligt in de regio Weserbergland en gebruikt de Socie App al enige tijd. De app houdt iedereen in het dorp op de hoogte. We spraken met Christian Adolph. De app is een project dat hem aan het hart ligt, waarmee hij zich inzet voor zijn dorp en ervoor zorgt dat de clubs in het dorp blijven bestaan.

Kun je me iets meer vertellen over je gemeenschap?

Het dorp Bisperode ligt in het prachtige Weserbergland. Ik ben er opgegroeid en heb het mijn missie gemaakt om het dorp beter met elkaar te verbinden. De clubs in het dorp sterven helaas steeds meer uit. Als mijn dochter in de toekomst lid wil worden van een club, moet ze kunnen kiezen naar welke club ze wil gaan. Er zijn veel goede projecten in Bisperode. Je komt er vaak te laat achter. Ik heb verschillende apps geprobeerd en vond bij toeval Socie. Nu gebruiken we de Socie App en al zijn functies.

Waarom heb je besloten om een app aan te bieden?

In deze tijd willen mensen opgepikt worden. Ze lezen vaak geen kranten meer. Er is maar één bakker in ons dorp en die verkoopt geen kranten. Je zou dus elke ochtend in de auto moeten stappen om je krant te kopen. Dat is onpraktisch. Het is daarom makkelijker om mensen te informeren via een app. Iedereen heeft een mobiele telefoon en deze heb je bijna altijd bij je. Als je bijvoorbeeld bij de dokter zit te wachten of een paar minuten hebt wanneer je op de bank zit, kun je snel de app bekijken en ben je weer helemaal up-to-date. Je kunt dus zelfs mensen bereiken die op vakantie zijn. Voor mij is het ook de makkelijkste manier om een app te beheren.

“Als je bijvoorbeeld bij de dokter zit te wachten of een paar minuten hebt als je op de bank zit, kun je snel de app checken en ben je weer op de hoogte.”

Waarvoor gebruik je de app?

We gebruiken de app voor alles. Ik post regelmatig nieuws en we hebben een dorpskalender waarop alle evenementen en vuilnisophaaldata staan vermeld. Er is ook een winkel waar dorpelingen spullen kunnen verkopen die ze niet meer nodig hebben, maar die nog te goed zijn om weg te gooien. We hebben ook fotoalbums waar je foto’s van evenementen en een dorpstelevisie kunt bekijken. Op Dorf TV laat ik YouTube video’s zien die interessant zijn voor het dorp.

unnamed 1 1

Hoe verliep de installatie van de app?

Ik ben zelf webdesigner, dus ik had geen problemen met het instellen van de app. Het App Beheer is ook duidelijk en overzichtelijk. Alles wat je nodig hebt is beschikbaar en gemakkelijk te begrijpen. Dit is ook een van de redenen waarom ik de app blijf gebruiken. Ik heb de basisversie van de app een jaar lang gebruikt om hem te testen. Toen ik merkte dat de app goed werd ontvangen, ben ik overgestapt op de Plus-versie. De app is echt duidelijk en leuk om te gebruiken. Je kunt jezelf er goed in realiseren. De stijl van de app kan worden aangepast. Ik heb bijvoorbeeld ons dorpslogo toegevoegd, die ik zelf heb ontworpen. En ik heb ook de kleuren van de app aangepast zoals ik ze wilde. Ik vind het belangrijk dat zelfs de kleinste details kloppen en de Socie App maakt dat mogelijk. Het is zeer uitgebreid en kan worden aangepast.

Hoe verliep de lancering van de app?

Zeer goed. Ik zou zeggen dat negen van de tien mensen de app goed vinden. Er zijn altijd mensen die iets anders willen, maar je kunt het niet iedereen naar de zin maken. We hebben de toegang voor gasten uitgeschakeld om de gegevens van onze gebruikers zo goed mogelijk te beschermen. Iedereen die deel wil uitmaken van de app moet lid worden. Het werd voornamelijk verspreid via WhatsApp en Facebook. We hadden dus al snel 170 gebruikers bij elkaar. Ik heb onlangs een flyercampagne gelanceerd om mensen te bereiken die geen sociale media gebruiken. De app heeft nu meer dan 300 gebruikers. Het gaat er ook om dat mensen met elkaar praten en elkaar de app laten zien.

Wat waren de eerste reacties op de app?

Super. Ik krijg nog steeds veel positieve feedback over de app. Ik moet de app natuurlijk onderhouden. Mensen willen regelmatig nieuwe inhoud en daarom investeer ik veel tijd in de app. De app is een project dat me aan het hart ligt. Via hen kan ik deelnemen aan de dorpsgemeenschap. Soms zijn er problemen als gebruikers zich willen registreren, maar verder hoor ik alleen maar positieve dingen.

“Ik krijg vandaag de dag nog steeds veel positieve feedback over de app.”

Wie beheert de app?

Dat doe ik alleen. Ik ben ook de enige die kan posten. De andere gebruikers kunnen alleen berichten plaatsen in de shop zelf. Ik heb onlangs een nieuwe module opgezet, LiveIsLive. Gebruikers kunnen er ook zelf korte updates plaatsen. Dit is niet mogelijk in de andere modules. De app moet duidelijk blijven en ik wil er zeker van zijn dat de informatie in de app correct is. Dit werkt het beste als alleen ik kan posten.

Wie gebruikt de Socie-app?

De oudere generatie (rond de 65) is eigenlijk vooruitgegaan. Ze deden snel mee en wilden foto’s en informatie delen. Ze deelden ook hun adressen en verjaardagen direct in hun profielen en waren de eersten die het geweldig vonden dat ze alles konden zien via de app. Ik herinner me een gesprek dat ik had met iemand die net terug was van vakantie. Hij controleerde eerst wanneer het groenafval de volgende keer zou worden opgehaald.

De jongere generatie (35 jaar en jonger) heeft er iets langer over gedaan, maar is nu ook aan boord.

unnamed 11.05.29

Wat doe je om de app relevant te houden?

Ik publiceer gewoon alles wat me interesseert of wat ik anders zou vergeten, zoals wanneer de vuilnisophaaldienst komt. Ik doe verslag van allerlei dingen. Alles wat er in het dorp gebeurt, komt in de app – evenementen, aankondigingen, video’s of foto’s. In onze regio is er ook af en toe een flitspaalmarathon. Dit staat ook in de app. Op de dag dat de flitspaalmarathon plaatsvindt, ontvangen alle gebruikers om zeven uur ’s ochtends een pushmelding als herinnering. Ik plaats meestal tussen de drie en vijf artikelen per week.

Hoe vinden jij en je leden het gebruik van de app tot nu toe?

Zeer goed. De app is ongecompliceerd. Ik krijg alleen maar goede feedback van anderen.

Welke toegevoegde waarde biedt de Socie app?

De toegevoegde waarde is erg hoog. Je hebt niet langer een stuk papier nodig om op de hoogte te blijven. De toegevoegde waarde is enorm, vooral voor clubs. Iedereen is op de hoogte en niemand mist iets. De app is ook heel praktisch als iemand nieuw in Bisperode komt wonen. Dit betekent dat iedereen snel verbanden kan leggen en weet wat er in het dorp gebeurt. De app brengt ook nieuwe kruispunten tussen mensen. Hierdoor leren mensen elkaar op een hele andere manier kennen. Vaak gaan mensen die geïnteresseerd zijn in voetbal vooral om met andere mensen die geïnteresseerd zijn in voetbal. Ze kunnen de app bijvoorbeeld ook gebruiken voor informatie over evenementen van de brandweer. Als ze geïnteresseerd zijn, kunnen ze nu ook naar de evenementen gaan en nieuwe mensen ontmoeten. Een voorbeeld van deze nieuwe kruispunten is de tractorclub, die twee keer per jaar een dorpsverfraaiingsevenement organiseert. Niemand wist dat dit gebeurde. Dankzij de app weet iedereen het en kan iedereen meedoen. En wie er niet bij kan zijn, kan zijn waardering laten blijken.

unnamed 2 1

“De toegevoegde waarde is enorm, vooral voor clubs. Iedereen is op de hoogte en niemand mist iets. De app is ook heel praktisch als iemand nieuw in Bisperode komt wonen. Op die manier kan iedereen snel contacten leggen en weten wat er in het dorp gebeurt.”

Wat zijn volgens jou de handigste functies van de app?

We gebruiken en hebben alle functies van de app nodig. De gebruikersadministratie is erg goed. Zo kun je beslissen of je gasten wel of niet in de app wilt toelaten en kun je zien wie er actief is in de app. Ik vind de optie om meldingen te versturen ook erg praktisch. Zo is iedereen erbij betrokken.

Wat doen jullie om nieuwe leden aan te trekken?

In het begin informeerde ik mensen via WhatsApp, Instagram en Facebook. De app verspreidt zichzelf ook veel. De grootste moeilijkheid is het bereiken van mensen die geen sociale media gebruiken. Ik maakte ansichtkaarten voor hen en stopte ze in hun brievenbussen. Dit heeft me nog eens 50 nieuwe leden opgeleverd. Ik denk dat de basismassa nu is bereikt. Er zijn mensen die niet mee willen doen en er zijn altijd mensen die toch mee willen doen. Ik denk dat iedereen er wel een keer bij wil zijn. Er is nog ruimte voor verbetering. Mijn doel is om aan het eind van het jaar tussen de 500 en 750 leden te hebben. Daar werk ik op dit moment aan.

Zou u de Socie-app aanbevelen aan andere gemeenschappen?

Ja. Ik kreeg onlangs een andere app voor dorpen aangeboden, maar voor mij had het niets te maken met een verstandige en serieuze app met leuke inhoud. Deze app werkt vanuit de gemeenschap en niet vanuit het dorp. Daardoor wordt de inhoud gepolitiseerd en dat wil ik niet. De app kan het visueel ook niet bijhouden.

Socie daarentegen is erg flexibel en wordt echt door het dorp zelf beheerd. Zelfs mensen die geen idee hebben van apps kunnen hun vaardigheden hier onbeperkt ontwikkelen. Socie is zeer aanpasbaar. Je kunt zelf modules een naam geven, symbolen toevoegen aan modulenamen en bepalen welke kleuren de app moet hebben.

Deel dit bericht

Lees meer

William van Rijn

Breng jouw community tot bloei
met de Socie-app

Vragen? Neem vrijblijvend contact op met William om de mogelijkheden
van Socie te ontdekken voor jouw community.

Over Socie

Socie B.V. | Peizerweg 87A in Groningen | KvK: 85294985 | BTW: NL863575572B01 | Prijzen zijn exclusief BTW